Youtube vill köpa Twitch.tv

Det har spekulerats mycket de senaste dagarna om Youtubes intresse av att köpa Twitch.tv, en tjänst för live videostreaming  där många streamar när de spelar spel med många funktioner som traditionella sociala medier har. Youtube har lagt fram ett offer på 1 biljon USD, vilket kan jämföras med WhatsApp som köptes för 19 biljoner USD.

twitchTube
twitchTube – en kombination av twitch och youtube

Streaming av video kostar mycket pengar och det är svårt att konkurrera med större tjänster som Youtube som dessutom har världens bästa sökmotor inbyggt (Google) som driver extra trafik till sina användare som i sin tur kan tjäna rätt så mycket pengar från Adsense-annonserna.

Spel är kanske den största kategorin på Youtube just nu, den mest populära personen är PewDiePie som laddar upp klipp där han spelar spel och kommenterar. Därför är det lätt att förstå varför Youtube vill fokusera mer på spel, där Twitch.tv dominerar streaming av spel. Speciellt med tanke på att Twitch.tv kan ibland under sina “peak hours” använda mer bandbredd än Youtube och Facebook! Det betyder inte att Twitch.tv har fler besökare då, bara att extremt många streamar video som äter bandbredden (Överföringskapacitet).

Men många är nu rädda för Youtubes content ID match som automatiskt blockerar skyddade verk, på twitch.tv kan många spela låtar i bakgrunden eller pauser och de skyddade låtarna användas oftast utan tillåtelse men det är oklart vilka lagar som gäller då Spotify är en helt laglig tjänst där låtar kan streamas gratis. När gäller Fair Use? Och ingen vill frivilligt testa det i en domstol då kostnaderna i USA är ganska höga för den som förlorar.

Många är även rädda för hur Youtube, som i sin tur ägs av Google, kommer att mer eller mindre få monopol på streaming av gratis video. I USA finns lagar som skulle kunna stoppa köpet, men det är oklart om dem gäller då Youtube inte har monopol på all videostream på nätet utan bara den som är gratis medan det går väldigt bra för betaltjänsterna som Netflix och HBO.

Nånting annat som är värt att tänka på är hur annonserna skulle kunna se ut med Google/Youtube som ägare av Twitch.tv. Nästan alla Googles tjänster är på ett eller annat sätt kopplade ihop med sökmotorn eller Google Adsense, Twitch.tv använder egna sponsorer och har ett helt annat system för hur användarna får betalt. Ett system som gör så att 10 000 tittare på Twitch.tv är värda mycket mer än 10 000 tittare på Youtube.

De som streamar på Twitch.tv har mycket mer kontroll över när annonserna visas och vilka format de visas i. Lojala följare som prenumererar kan betala några dollar varje månad för att få titta på en reklamfri streaming, något som Youtube fortfarande saknar.