Replik till Stefan Olsson om Svenskt stöd till Kremls lögnfabrik

Jag blir inte ofta arg och det blev jag inte den här gången heller, men det jag blev efter att ha läst Stefan Olssons ledare på SVD är besviken!

rt

Stefan Olsson gick in på RT.com (tidigare Russia Today) och såg flera annonser från svenska företag, företag som Comhem, Comviq och Canal Digital. Så det han måste ha tänkt då var SVENSKA FÖRETAG AKTIVT SPONSRAR KREML PROPAGANDA MED SINA ANNONSER!! Han valde att skylla allt på annonsörerna, och påstod att RT tjänade pengar från de här annonserna.

Verkligheten är lite annorlunda.

Annonserna Stefan Olsson såg kom från Googles söknätverk som inte diskriminerar webbsidor så länge de är lagliga och inte strider emot reglerna, vilket RT inte gör. Annonsörerna riktade dessa annonser mot honom som individ vilket betyder att annonserna följde honom via Googles söknätverket oberoende från vilken sajt de visades på, ingen av dem valde medvetet att annonsera just på RT. Så ska man skylla på någon så är det Google som accepterade RT som publisher.

Sen så påstår Stefan Olsson att RT skulle tjäna stora pengar på det här, det är inte sant. Eftersom annonserna var riktade mot individer utifrån deras intressen så blev det inte så många visningar på RT, men det är även så att RT får bara betalt per klick vilket betyder att så länge Stefan Olsson inte klickade på annonsen just på RT så har han inte på något sätt finansierat RT. Ska man skylla på någon på individnivån så är det bara oss själva!

Ska man skriva såna ledare så är det bara att göra lite research om vilka annonser det är och hur de fungerar, nu blev de flesta okunniga väldigt förvirrade och trott att dessa företag har aktivt valt att sponsra den här ryska sajten samt att det handlar om en stor summa pengar.