Line APP – Japanskt Socialt Nätverk

Line är ett japanskt socialt nätverk och precis som andra sociala medier hjälper användarna att interagera med mänskliga sociala nätverk på nätet, men Line är även ett varumärke som används allt oftare och det kan jämföras med dagens Google som är inte längre bara en sökmotor. Det finns många skillnader mellan Line och andra sociala medier, till exempel att det byggdes från början som en APP och även idag saknar en webbaserad version (till skillnad från Twitter och Facebook).

Line
Line, ett varumärke med ett socialt nätverk i centrum

Line  började som ett svar på ett problem i Japan. Efter naturkatastrofen, en jordbävning ” Töhoku” 2011, var all telekommunikation förstörd och människor behövde alternativ. Line har nu i 3 år försökt vara en tjänst som är anpassad efter hur folk faktiskt kommunicerar med varandra, och det har resulterat i över 300 miljoner användare förra året -2013.

Vad är Line?

Så vad är Line? Line är först och främst ett sätt att kommunicera gratis på via appen Line som finns för iphone, android, windows, blackberry, nokia asha och även som tillägg till Firefox samt ett program för datorer med operativsystemet Windows eller Mac OS x. Line erbjuder gratis samtal och sms, gratis som i att du betalar endast för internetuppkopplingen och apparna har stöd för 3g, 4g och Wi-Fi. Men utvecklingen går framåt och fler funktioner läggs till, du kan gör så mycket mer med Line idag än när det först lanserades 2011:

  • Starta röst och videosamtal
  • Chatta i grupp, upp till 100 personer samtidigt
  • Skicka textmeddelanden, foton, video- och röstmeddelanden
  • Uppdatera sin timeline
  • Spela spel och tävla mot sina vänner
  • Kommunicera och uttrycka sina känslor med över 5000 unika stickers
Line, det japanska sociala nätverket
Line, det japanska sociala nätverket

Precis som med Instagram så går det inte att skapa ett konto på datorn, du måste ladda ner appen och registrera ett konto där. Sedan går det bra att logga in på datorn, i programmet eller i Firefox tillägget. Är du redan sugen på att testa? Besök Lines officiella sidan och ladda ner eller läs mer.

Populärt i Asien

Line är mest populärt i Asien och det beror på att det finns så många olika sätt att uttrycka sig med manga/anime stickers. Det är mer komplicerat att uttrycka sina känslor på många språk som liknar japanska och kinesiska, därför är det lättare att bara skicka en smiley som på gamla MSN-tiden. Alla stickers i Line är unika och har sin egen stil, stilen förknippas med Line och folk tänker direkt på appen så fort de känner igen stilen eller karaktärerna i andra sammanhang.

Enligt en källa jag har haft kontakt med så blir dessa stickers/smileys gosedjur, miniatyrer, mobilsmycken mm..

Facebook och Twitter känner pressen på sig att bli mer relevanta i Asien, har på flera olika sätt testat och testar fortfarande att introducera smileys och olika sätt att uttrycka sig med bild. Andra appar som känner sig eller kan känna sig hotade av Line är Skype och WhatsApp, WhatsApp ägs nu av Facebook (det köpet kan också ses som ett försvar mot Line) och Skype av Microsoft men har ett nära samarbete med Facebook och har integrerats på sajten i chattfunktionen.

Varumärket Line

Line började som en tjänst för kommunikation i mobilen men har nu blivit ett varumärke för flera olika tjänster vilket påminner lite om det Google gjorde när de gick ifrån att bara ha en sökmotor till att ha något att säga på alla marknader. Skillnaden är att Line har valt fokusera sig på smartphones. Andra appar med kopplingar till Line, ingår i en så kallad Family Apps, är:

  • Line Camera, kamera med bildeffekter.
  • Line Card, digitala vykort med stickers från Line
  • Line Brush, fotoeffekter
  • Line Tools, olika verktyg för smartphones
  • Line Play, spela spel med Line vänner och dekorera rum..
  • Line Antivirus, antivirus för Android
  • Line Band, något som liknar chatt för stora grupper?

Line är en kombination av roligt och användbart

Genom att bara titta på Lines tjänster och unika egenskaper så ser man direkt vad de vill åstadkomma. De vill ha en allt i en tjänst för smartphones, antivirus och spel, alla möjliga chatt- och text-funktioner samt olika verktyg för kameran. Vad mer kan en vanlig människa behöva i sin mobil?

Alla färger som används är färgglada, har sin egen stil och Line skryter gärna med olika coola funktioner som att lägga till varandra som vänner genom att skaka mobilerna bredvid varandra eller med en QR-kod.

De pushar inte ut annonserna i alla möjliga format som Facebook, deras affärsidé är att tjäna pengar på att sälja stickers och andra små tillägg som en vanlig människa kan klara sig utan men en lojal användare vill ha.

Växer så det knakar

Line lanserades 2011 på japanska och har nått över 100 miljoner användare de första 8 månaderna, 200 miljoner ett halv år senare. 2013 blev Line det största japanska sociala nätverket med 300 miljoner användare över hela världen (50 miljoner av dessa var japaner). 2012 blev Line mer socialt, lanserade både Timeline och profilsidor vilket har resulterat i en ökad popularitet.

Idag är appen mest populär i Japan, Taiwan, Thailand, Spanien och Indonesien. För att nå 300 miljoner användare kommer Line att expander i Östasien, Spanien och Chile.

Övrigt

  • Det är inte möjligt att vara inloggad på flera enheter samtidigt, men det är möjligt att kombinera PC med mobil enhet.
  • Liknande appar är WhatsApp, ChatON, Kakaotalk
  • Länkar till Line: Google Play –  iTunes

Den här texten har jag skrivit under många veckor, några timmar i taget med många långa pauser. Trots all research så är det möjligt att jag har gjort något fel, eller missat någon information. Vet du mer om Line eller har du hittat ett misstag? Se då till att tipsa i kommentarsfältet nedan!

  • leffe

    när jag laddat ner line på min pc och sen ska logga in får jag ett bekräftelse nr ! ? som ska bekräftas, men hur!?

    • Alexseo

      Bra fråga, jag har bara använt Line en gång så kan tyvärr inte hjälpa dig.
      Kolla om de har kundtjänst på engelska.