Google Adwords – Dynamic Sitelinks

Google har valt att ha 20% tillväxt varje år som mål de närmaste åren, och det lättaste sättet att växa för Google är att optimera och förbättra de redan existerande tjänsterna. Dagens kassako för Google är deras sökmotor Google som i sin tur driver trafik till annonsnätverket Google Adwords och det är där många förändringar kommer att ske.

Google Adwords Dynamic Sitelinks tyckte någon på Google var en bra idé, det är automatiska sidlänkar som läggs till annonserna och visas under. Och den personen hade kanske rätt då såna länkar gör så att annonserna tar mer plats och attraherar fler klickar, vilket är bra, för Google. Google väljer vilka site links som ska läggas till och du som annonsör kan inte göra så mycket åt det.

Jag upptäckte funktionen när jag såg en annons för skokräm, med en site link till sport-bh.

Google - U Wot M8?

Som tur är så har den orelevanta sitelinken till sport-bh’n försvunnit nu, annars skulle jag behöva rapportera den till Google och vänta på manuella redigeringar som kan säkert ta lång tid.

Ni som har liknande problem och ser att det finns orelevanta site links under era annonser och är kvar i många dagar, så kallade Dynamic Sitelinks, borde gå till den här sidan och rapportera annonsen eller annonserna till Google. Sedan kan Googles anställda granska och redigera manuellt.

Uppdatering:

Hittade ett bildbevis, censurerade lite men ni kan ändå se vad jag menar.

Här ser ni hur texten beskriver skokräm, men dynamiska sitelink som Google skapade är för sport-bh.

adw