E-postmarknadsföring 2012 och Steam

E-postmarknadsföring har aldrig varit så het de senaste åren som den är 2012, något som Steam har också förstått.

Jag kommer alltid att minnas 2012 som året då sociala medier började maila sina användare i marknadsföringssyften och ökad aktivitet, och nu även Steam. Steam är en webbutik och ett socialt nätverk för gamers som är ett riktigt gasellföretag, företaget har växt med 100% varje år flera år i rad sedan starten.

Steam E-post
Steam och e-postmarknadsföring

Tidigare har jag bara fått mail från Steam vid två tillfällen, när jag ansökte om Dota 2 invite och när jag försökte logga in på mitt konto på en annan dator, så e-postmarknadsföring är inget som Steam hade sysslat med tidigare. Låt mig förklara vad exakt de har börjat göra nu.

Varje spel som säljs på Steam har sin egen sida med beskrivning och olika länkar till relevant innehåll som Forum och Community Groups för just det spelet som du hade valt att läsa mer om. På varje spelsida kan du även välja, när du är inloggad, att lägga till ett spel i din önskelista. Du kan återkomma till din önskelista senare när spelet är på REA eller när du har lite mer pengar i plånboken. Det bästa med önskelistan är att man kan enkelt se priser av sina favoritspel vid REAtider då alla spel är 25-75% billigare än vad de brukar vara.

Det Steam började göra nu är att de skickar mail varje gång något av dina favoritspel på önskelistan är prisreducerat. Jag vet inte exakt hur det hela fungerar men Steam verkar inte tipsa om fler än 2 spel samtidigt. Det kan vara så att de väljer de billigaste, de bästa eller låter publishers betala lite extra. Mycket av detta testas fortfarande, Steam har bara gjort det här i snart två veckor.

Det bästa med deras e-postmarknadsföringen är att användarna får relevanta mail som gör nytta, det är lätt att missa när ett spel är på REA, och samtidigt ökar Steam försäljningen.