E-postmarknadsföring 2011

Tro det eller ej men e-postmarknadsföring behövs även 2011! Vi är alla trötta på skräppost och kan lätt ignorera nyhetsbrev men läser fortfarande våra mail. Jag har precis tagit del av en rapport från Internetworld som stödjer det jag har precis skrivit.

E-post bild
E-postmarknadsföring – en viktig annonskanal

Antalet erbjudanden och nyhetsbrev via e-post ökar och det gör även skräpbrev. Ändå är e-post en viktig marknadsföringskanal.

    • 78% i åldern mellan 25 och 44 år använder e-post varje dag.
    • 39,4% av beslutsfattare inom marknasdföring anser att e-postmarknadsföring är den mest kraftfulla annonskanalen.
    • 70% av varumärkesmarknadsförare planerar att investera i e-postmarknadsföring under 2011.
    • 66% svenskar tog del av nyheter, väder och sport via mobilen under 2010.
    • 50% av svenskarna tog emot och skickade e-post i mobilen. En rejäl ökning med 20% jämfört med året innan då det endast var 20% som gjorde det.
    • Hotmail, Yahoo och Gmail har 837 miljoner registrerade användare totalt.
    • 20% av svenskar vill handla i mobilen och 70% av de vill veta vilka betalningsalternativ som är tillgängliga innan de handlar.

 

Källor; 2011 Digital Marketing Outlook Survey från society of digital agencies, Nordicom Internetbarometern 2010, Internet och svenskarna 2010, E-mail marketing reports och SIFO.

  • http://www.lindqvist.com Nikke Lindqvist

    Du har helt rätt. E-postmarknadsföring är, rätt använd, fortfarande otroligt effektiv, men när man går över gränsen, och faller för frestelsen att köpa in irrelevanta adresser så är resultatet lika ofta förskräckande dåligt.