Allt fler sociala medier mailar till oss

Året är 2012, snart 2013 och majoriteten av oss fortfarande använder mail. Den senaste trenden är att sociala medier mailar oss varje vecka om inte oftare än så och berättar för oss allt vi hade “missat” eller veckans bästa som vi inte får missa.

Senaste året har jag börjat få extremt många mail från sociala medier. Om jag inte minns rätt så började allt med att Twitter mailade mig en lista på personer som jag kanske känner, och nyheter som jag absolut inte får missa. Sen har vi Facebook, jag har skapat flera sidor och får hela tiden mail med statistik där Facebook försöker tala om för mig att jag borde börja annonsera. LinkedIn, där får man mail om allt möjligt och hela tiden. Har du fått svara? Ja då får du räkna med några mail. Pinterest, har jag missat några pinnar?

Det senaste hände igår, jag fick mail från 9gag. En community som liknar 4chan och reddit, där någon postar en rolig bild och andra kan kommentera och ge bilden likes och retweets. 9gag är kanske den sista sajten jag förväntade mig att få mail ifrån, men det verkar vara någon form av trend för sociala medier!? Deras mail från “9gag weekly” visar 6 roliga poster från 9gag den senaste veckan.

Det går att gå in i inställningar på varje sida och se till att aldrig få någon mail igen men vem orkar göra det? Jag markerade alla mail från Twitter och LinkedIn som spam i gmailkontot. 9gags nyheter varje vecka är intressant, man får se populära roliga bilder. Facebooks mail är intressant för mig, det blir lätt att följa aktivitet på alla mina sidor samtidigt. Pinterest känns mindre intressant, jag vill inte veta något om andras pinnar, det är inte så jag vill upptäcka nya album och bilder.

Så vad försöker jag säga med allt det här? It’s simple! Större sociala medier har miljontals medlemmar, de måste tjäna pengar och att maila blir ett sätt att få upp aktiviteten och en möjlighet att pusha fler till att köpa någon tjänst. Men många medlemmar kommer att markera det som spam, väldigt få orkar få så många mail varje vecka och det måste sociala medier tänka på. Jag antar att de hade gjort det och kommit fram att lite är bättre än inget vilket kan vara korrekt i det här fallet men mindre populära webbplatser med medlemmar bör inte följa den här trenden och bara maila när det är viktigt eller intressant och inte för ofta.